Fakty, uczucia, konsekwencje i oczekiwania: 769 słów o Feedbacku

Magdalena Sobczyńska
dodane przez: Magdalena Sobczyńska | Maj 4, 2016

Jest go w naszym życiu bardzo wiele, już od dzieciństwa. Dzięki niemu się uczymy, rozwijamy. Powszechnie mylony z krytyką lub oceną, jeden z najcenniejszych darów komunikacji między ludźmi. Feedback.

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, jak potrzebnym i to nie tylko w pracy, ale w każdym obszarze życia jest narzędziem. To informacja – konkretna i specyficzna, dzięki której jedna osoba przekazuje drugiej osobie jaki wpływ miało jej konkretne działanie (zachowanie). Jednak nasz mózg lubi chodzić na skróty, z cennej informacji zwrotnej czyniąc momentami istne narzędzie tortur i to dla obydwu stron – nie tylko tego, kto feedback przyjmuje. Sama przyłapuję się czasem na blokowaniu w sobie takich informacji, bo… nie wiem jak to powiedzieć, żeby nie pogorszyć sprawy. A o to nietrudno. Najczęściej popełniane błędy to m. in.:

  • komunikaty typu Ty – wkurzasz mnie, jesteś leniwy, nie szanujesz mojego czasu, nudzisz mnie, jesteś nieodpowiedzialny… Zamiast na zachowaniu człowieka skupiamy się na człowieku, strzelając w niebo epitetami. Czy na pewno uważasz, że Twój kolega w każdej minucie swego życia jest leniwy, czy po prostu zaniedbał coś w danej sytuacji? Czy sam jesteś odpowiedzialny za to, co czujesz, czy o tym, czy się nudzisz decyduje szef?
  • niepełna informacja – uogólniamy, nie wskazujemy przykładów, nie sygnalizujemy swoich oczekiwań na przyszłość. Zawsze się spóźniasz, nigdy się nie przykładasz, weź coś z tym zrób, wymyśl coś… Okazanie niezadowolenia lub pochwały to tylko ułamek sukcesu. Co musi się zadziać, aby w przyszłości sytuacja się nie powtórzyła albo – jeśli to coś dobrego – ją wzmocnić?
  • grupowanie feedbacku. No i jak już się uzbiera, to biada feedbackowanemu… Każdy ma bowiem ograniczoną “pojemność” na trudne informacje. Obok tego warto zwrócić uwagę na zjawisko, jakim jest konflikt ukryty. Niewyjaśnione sprawy wiszą w powietrzu – i chociaż (jeszcze) nie powiedziałeś o tym głośno, Twoje zachowanie względem drugiej osoby się zmienia. Z biegiem czasu Twoje uwagi tracą na aktualności, zacierają się fakty i informacje – a niestety nie zaciera się negatywne nastawienie.

Wszystko zaczyna się w głowie

Każdy z nas jest inny, ma niepowtarzalny charakter, doświadczenia, umiejętności. To sprawia, że w dziedzinie komunikacji z innymi ciągle się uczymy. Warto więc z uczniowską pokorą się do tego przygotować, dlatego konstruktywną rozmowę z drugą osobą zacznij od… rozmowy ze sobą. Przemyśl i zaplanuj co chcesz powiedzieć – pomoże Ci model FUKO. Zrzut ekranu 2016-05-04 o 13.59.11Mały przykład z życia:

Nie przyszedłeś wczoraj na spotkanie. Nie dostałem wcześniej żadnej informacji, że Cię nie będzie (F) więc jestem zły i czuję się lekceważony (U). Będę w tej sytuacji dwukrotnie ponosić koszty dojazdu (K). Proszę informuj mnie wcześniej o zmianach, a jeśli nie jesteś pewien jak będzie, daj znać, a spróbujemy np. wideokonferencji (O).

Tak skonstruowana wypowiedź ułatwia pełne zrozumienie naszego stanowiska. Jednocześnie mówimy o swoim ustosunkowaniu do sytuacji, bez zbędnej oceny charakteru drugiej osoby. To także otwarcie dyskusji o poprawie w przyszłości – a to tak naprawdę cel przekazywania feedbacku i wierzcie, że potrafi zdziałać cuda. Choć posiada także swoje mankamenty: komunikat jest długi i najczęściej wymaga przygotowania – czasem to wcale nie takie proste.

Trzymajcie za nas kciuki!

W naszym biurze wspólnie już dawno temu wkroczyliśmy na ścieżkę feedbacku. Wspierają nas w tym, poza modelem FUKO inne narzędzia, także online, czy możliwość podziękowania wybranej osobie smakołykiem, czyli KUDOS. I wiecie co? Mimo, że to droga kręta i wyboista, warto. Wspaniale jest obserwować, jak raz po raz całe zespoły lub indywidualne osoby zapraszają do dialogu, czekają na feedback i go sobie konstruktywnie udzielają. A czy Wy macie jakiś dla nas? 🙂

_DSC0019

Magdalena Sobczyńska

Magdalena Sobczyńska

Renaissance woman, passionate observer, traveler and cat person. Dedicated to helping people grow. Happy HR Intern in Pearson. Makes the best butter cookies in the world. Can't sing.
Informacja dotycząca plików cookies

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

Akceptuję